mnmopreis.reismee.nl

Playa Jiqualillo & Vulkaan Telica

Drie uur stuiteren in de chickenbus van Leon ligt het mooie strand Jiqualillo aan de pacifische zee. Het reizen met de chickenbus is echt al een hele belevenis opzich. Stel je een oude schoolbus voor helemaal vol gestouwd met mensen. Het woord VOL kennen ze hier niet want er passen altijd meer mensen in. Zo sta je soms helemaal tegen elkaar aangedrukt en Melvin met zijn hoofd tegen het dak. Mensen nemen echt van alles mee. Matrassen, fietsen, zakken rijst en bonen, stereotorens en televisies en zelfs levende kippen zitten gezellig op schoot. Als er nog gelopen kan worden stappen er op de busstations mensen in om hun spullen te verkopen. Groente, fruit, onderbroeken, vitaminepillen baterijen, elastiekjes, koekjes en hele maaltijden. Als de bus vol zit, dus echt vol dat je niet meer kan bewegen, dan verkopen ze hun spullen door de ramen. En wij denken natuurlijk wie koopt er nou wat door het raam? Maar hier wordt volop gehandeld door het raam van de bus.

Maar goed, we waren dus opweg naar het strand en we kunnen nu volmondig zeggen: JA, het bestaat! Een lang uitgestrekt tropisch strand waar je een uur kunt lopen zonder iemand tegen te komen behalve wat vissers die hun boot binnen halen, en wat pelikanen die in grote groepen aan het jagen zijn voor vis in de zee. Er zijn slechts 3 plekken waar je kunt slapen en er zijn geen andere toeristische faciliteiten, ook geen restaurants. Zes jaar geleden kwam de 50 jarige Tina from San Francisco hier en dacht; What the fuck man, this is fucking brillant man. I don't give a fuck man. I am gonna build my own paradise here MAN. Dus zo gebeurde dat en nu slaap je in het paradijs van Tina in een bamboehutje met palmen daken en wonen 8 zwerfhonden die met je mee gaan naar het strand en je spullen bewaken als je gaat zwemmen in de zee, en met zijn alle gaan blaffen naar iedereen die voorbij komt. In dit paradijsje wordt geen vlees gegeten maar wel overheerlijke indiaanse curry en chineze noedels wat erg goed smaakt na een maand bonen en rijst. In dit paradijs wordt onder de gasten democratisch besloten wat er wordt gegeten. Waardoor je belant in een deal met een Pool, die zo erg van zijn eigen land promoten houdt, waardoor je belooft ooit naar Polen op vakantie te gaan als hij ook voor de lasagna kiest. In dit paradijs krijg je het gevoel dat je een hippie net als Tina, die zichzelf graag onderschilderd met verf, net zoals, volgens haar, op Burningman Festival. Ook mochten we met de kinderen, kleinkinderen en nog meer kinderen (jemig wat hebben ze veel kinderen) van de kokkinnen een verjaardag van 1.5 week geleden, nog een keer vieren door een piñata kapot te slaan met snoep voor de kinderen. Super grappige traditie, schijnen ze dus van noord tot zuid amerika te doen. In dit paradijsje wordt je wel een beetje triest als je ziet dat Tina om 9 uur wakker wordt en om 12 uur al aan haar eerste biertje zit en echt elke avond staat te wankelen op haar veel te magere benen en echt totaaaaaaal lazerus is. Omdat ze er toch niet aan heeft wat wij ervan vinden hebben we maar gewoon genoten van dit heerlijke plekje op aarde en genoten van de gezelligheid van de gemengde groep toeristen.

Omdat Nicaragua 14 vulkanen heeft konden we het land niet verlaten zonder nog even over het randje van een vulkaan te kijken. Vulkaan Telica is slecht 1068 met er hoog en om er te komen loop langs je veel landbouwgebied met mais en pinda´s. Verder zijn er velden die helemaal volstaan met mooie bloementjes waar je zonder al te veel fantasie zo Heidie door heen ziet huppelen. Hoe dichter je bij de krater komt hoe meer het landschap gaat lijken om een maanlandsschap. Er groeit bijna niets meer en er liggen over al grote brokken zwarte en rode lava. De krater heeft een diameter van 200 meter en als je over het randje kijkt, kijk je zo via een stijle wand 100 meter de krater in. Uit dat gat komt een geluid wat lijkt op dat van een ronkende machine. Ook zie je gaten waar gassen uit komen. De zwavellucht die er uit komt slaat gelijk op je longen, je kan echt niet te lang blijven staan. Het gas is heel giftig dus als je in de krater valt ga je eerst dood door het inademen van de gassen voordat je smelt. Fijn he? En wist je trouwens dat er groene energie opgewekt kan worden door middel van die warmte van de vulkanen. Geniaal, schijnen ze dus in Nicaragua sinds 6 jaar op verschillende plekken te doen.

Na de vulkaan de bus gepakt naar Costa Rica. Het is hier echt duur! De periode van tortilla´s met pindakaas is aangebroken.

Rogier

Leuk verhaal. Wij zijn gisteren weer terug gekomen in Nederland vanuit New York. Acht graden en grijs weer. Wel leuk om familie en vrienden weer te zien, maar we zaten nog liever in Nicaragua...Geniet ervan!

Rachel

'Het gas is heel giftig dus als je in de krater valt ga je eerst dood door het inademen van de gassen voordat je smelt. Fijn he?'
Mijn dag kan niet meer stuk!
Dag lekkere torillaatjes van me, xxx

irina

M&M jullie gaan dit toch wel in boekvorm of e-book uit brengen hoop ik.
Heerlijk, ik zit nu op kantoor op de Reiger, en als ik naar buiten kijk....mmmmm, bakstenen grauw en grijs weer. Jullie verhaal maakt dat ik vandaag aan Tina en haar strand ga denken, en doe de gordijnen dicht.

Samantha

Hoi beiden, nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!! Ik weet het, n beetje laat maar dat maakt niet uit toch. Ik geniet telkens weer van jullie leuke verhalen. Costa Rica moet wel heel mooi zijn...geniet ervan!! Groetjes Samantha

Pleun

Hi lieve smarties!

Klinkt weer mooi! Leuke hoofdschilderingen heeft die Tina iid. Prachtig. Ik moet ook eens zo naar mn werk gaan :)

Veel plezier in Costa Rica. Sanne zei ook al dat het duur was geworden, maar niks mis met tortillas met pindakaas! (en Jam)

X

Britt

He meilan & melvin! Nu weer na een paar weken stage hebben gelopen op de reiger zonder meilan vroeg ik me toch af waar je nu samen leuke en spannende avonture aan het mee maken waren! Ik begon wat rond te vragen en kreeg van irina deze site toegestuurd! Even lezen, wat foto's kijken en te bedenken hoe geweldig zo'n reis is! Hard voor gewerkt maar zo iets moois voor terug gekregen tot nu toe al!! Neem alles goed in jullie op en schrijf er samen een mooi boek over! Jullie schrijven zo goed dat je er van die prachtige fantasie beelden bij krijgt! Ik wens jullie nog hele mooie, spannende, leerzame, onvergetelijke tijd toe! Groetjes britt!

Regina

Nog maar een Reiger reactie. Is het mogelijk, na zo'n belevenisvolle reis oooooit weer normaal de draad op te pakken???? Als Regina jr. de foto's van Meilan ziet, komt er een glimlach op haar gezicht.
Nog een fijne reis en een opoe's opmerking: voorzichtig zijn!!! groetjes uit De Bilt.

Meilan

Thanks weer voor de leuke reacties!
Maakt ons weer enthousiast voor het volgende verhaaltje!

En Pleun jij snapt t... Pindakaas met jam!! Jeeej jam! Jammer dat ze hier geen hagelslag hebt. Trouwens wist je dat het kleedje die ik 10 jaar geleden van jou uit costa rica heb gekregen nu met ons mee is om zijn land van herkomst te leren kennen... :) Echt grappig!

@rogier.. ahhhh weer thuis. Ben benieuwd naar je verhalen! Als je nog 'niet te missen tips' hebt voor costa rica of nieuw zeeland. Mail gerust! :)

Oma

hallo kinders ,leuk jullie te volgen , het gaat jullie goed groetjes natuurlijk ook van opa doeidoei

jopy

Wat een verhalen weer, we worden weer eens met de neus op de feiten gedrukt en zeuren niet meer over de recessie. Prachtig land verder en zoveel bijzondere vogels!! Leuk hoor, om met jullie mee te "reizen", kijk er steeds weer naar uit.
Groetjes en wel voorzichtig doen hoor.