mnmopreis.reismee.nl

Nicaragua - Isla Ometepe

Met de bus, een oude amerikaanse school bus in alle kleuren geverfd, naar Isla Ometepe. De bus is helemaal volgeladen met bovenop onze rugtassen. Bergopwaarts gaat hij zeker niet harder dan 10 km/pu. San Juan del Sur was dus nog best wel toeristisch maar al op de boot naar Isla ometepe zien we al dat het land nog vele plekken te bieden heeft waar het toerisme nog in de kinderschoenen staat. Op de oude visserboot zijn we de enige toeristen en er is een vrouw die graag een praatje met ons wilt maken, ze is boodschappen wezen doen op het vaste land omdat het eiland veel duurder is.

Het eiland ligt in het grootste meer van Nicaragua, lago de Nicaragua. Het is een vulkanisch eiland die bestaat uit twee vulkaan, waarvan 1 nog actief is. In het meer zwemt de gevaarlijke stierhaai waar er inmiddels niet meer zoveel van over zijn omdat de jappaners het leeg hebben gevist voor haaienvinnen. Op het eiland leven maar 4500 mensen en het zijn bijna allemaal boeren. Overal zie je plantages met papaya, bananen, advocado en velden met koeien. Langs de weg scharrelen gewoon de kippen en de varkens. dit komt omdat niet alle mensen grond hebben om ze te laten grazen. Ook de paarden lopen gewoon los langs de weg. Dit kan ook makkelijk omdat er bijna geen verkeer is. Je ziet slechts wat van die oude amerikaanse monster vrachtwagens en wat pick up trucks die volgeladen zijn met mensen, zakken rijst of bananen.

Voor 12 euro zitten we in een bamboohutje, tussen de bananenbomen, met uitzicht op het meer. Een superkoopje! Daar zijn we goed in, koopjes jagen, en we hoeven nog niet eens aan de tortilla´s met pindakaas zoals we een Amerikaanse reiziger zagen doen.
´S ochtends bij het ontbijt vliegen de tropische vogels je om de oren en bij het avondeten verlichten de vuurvliegjes het hele grasveld. Onze kamer wordt beschermd tegen muggen door onze eigen huishagendisjes ook vliegt er een vleermuis door onze kamer. In de badkamer ligt ook een vervelde slangenhuid die uiteraard mee mag als soevenier.

In het dorp, kopen we een fles flor de caña, de rum uit Nicaragua. Een dorp mag het eigenlijk niet heten het is meer een straat met wat huizen en kleine winkeltjes met een toonbank waarachter ze wat spulletjes verkopen. Er zit een dikke laag stof op de fles rum, als ik daar een opmerking over maak heb ik gelijk spijt want ze zegt dat 7 euro voor de mensen op het eiland heel duur is en zij het daarom nooit verkoopt. Op het eiland zie je veel van de armoede van Nicaragua. Al hoewel de meeste huizen wel van steen zijn, zijn er ook huizen van hout en plastic. Het geeft een dubbel gevoel om in een arm land rond te reizen . Aan de ene kant weten we dat we door hier ons geld uit te geven we het land en de mensen helpen aan de andere kant krijgen we echt een triest gevoel als we ´s avonds ons bord niet leeg krijgen en we weten dat er een paar huizen verderop mensen met moeite hun kinderen twee keer per dag kunnen voeden.

Op de fiets hebben we het eiland verkent. De obers van het hotel naast ons verhuren hun fiets als ze toch zelf aan het werk zijn, ideaal! Met de lonely planet in onze tas zijn we een beetje gaan rondfietsen en kwamen bij een natuurlijke bron met veel mineralen. Er lagen wat oudjes een helend bad te nemen, zij geloven dat wat een genezende werking heeft. Wat verder lopen we een uitgezet wandelpad van 1,5 km waar we ons uiteraard niet zoveel bij voorstelde maar niets is minder waar al na 5 minuten zien we 2 apen. Iets verder zien we een brulaap en als we hem staan te bekijken dan begint hij met brullen. Het schijnt dat ze dat geluid hebben gebruikt in Jurrasic Park als geluid voor de dinosaurissen, je snapt dus wel het niet een heel gezellig geluid is. In eens komt overal dat gebrul vandaan en zien we overal om ons heen die apen zitten. Voor mij reden genoeg om er snel vandoor te gaan omdat het enige dat ik wist dat ze dat geluid maken om hun terratorium af te bakenen. Melvin bleef 10 min kijken terwijl ik verderop stond te nagelbijten of ze niet in ene uit die bomen kwamen om ruzie met hem te zoeken. De volgende dag als we met een gids een vulkaan beklimmen begrijpen we dat ze dus niets doen. Ok, ik weet het ik ben een mietje. Wel moet je uitkijken dat ze niet op je hoofd poepen of plassen om je weg te jagen en ook wel handig om te weten dat je die urine in je ogen heel pijnlijk is.
We waren nog eurofisch van onze ervaring en een stukje verder zien we al weer een groep van 20 capucijnapen die op de grond zitten te spelen en eten aan het zoeken zijn. Ze trekken zich niets van ons aan en gaan rustig op 2 meter langs ons heen. En dat allemaal op een pad van 1,5 km. Ik geloof dat ons nog veel meer van die mooie dingen te wachten staat.

De vulkaan die we beklommen heet Concepcion en een paar keer per jaar tuft hij wat stof uit. Dit komt doordat er een steen in de krater valt die vervolgens in de magma terecht komt waardoor de steen ontploft en in kleine stofdeeltjes uit de vulkaan komt. De laatste keer dat hij erupteerde was in 1956. Dit weten we allemaal van onze gids die echt werkelijk alles weet over de vulkanen over de dieren en planten van het eiland. Was erg interessant om een dagje met hem door te brengen.

Isla Ometepe was geweldig. De rust, de vredige sfeer en het eenvoudige leven wat de mensen er hebben zetten ons helemaal in de ontspan modus. Na dit eiland zijn we 1,5 dag in Granada geweest, een leuke koloniale stad met gekleurde huizen en kerken. Beetje rondgeslenterd en even eindelijk weer een heerlijke bak capuchino gedronken toen hadden we het wel weer gezien. Nu in Matagalpa waar we een tour naar een natuurpak willen boeken. Even niet overnagedacht dat het zondag en alle kantoren dicht zijnwas dus vandaag lekker relax dagje.

Dagg dagg allemaal!!

Yda en Hans

We zijn nog jaloerser dan bij het vorige verhaal. Hier regent het non stop en het zijn de donkere dagen. Wel gezellig met geurende kaarsjes. Geniet ze!

irina

Het is maandag 08.00 uur in de ochtend. Echt een maandagochtend gevoel. Ik start mijn laptop op en kom weer een belevenis tegen van jullie beidjes. Nou de maandagochtend bleu,s was gelijk over. Wat heb ik genoten van het apen verhaal. En op de rum terug te komen... proost en veel reisplezier. Doeii

Ellen & Henk

Yes.........neem ook maar een slokje op ons !!
Leuk bootje trouwens, jammer dat er geen zeil op zit.
Lieve groetjes

Lisette

Wat klinkt dat weer fantastisch zeg... Toch wel wat beter dan de apenheul hier in Nederland ;D Geniet-ze!
Knuffels

Jopy

Wat leuk al die verhalen, het is een beetje meereizen!
Een heel andere wereld he, dat schuldgevoel met die rum snap ik wel.
Geniet maar van al die aapjes, mensen en avonturen, alvast een hele fijne kerst.

Coby

Weer zo'n mooi verhaal van jullie belevenissen. Samen met de foto's hebben we een goed beeld van wat jullie zien en meemaken.
groetjes en geniet maar verder

geetje van dijk

Ik sluit me geheel aan bij de vorige schrijvers:
wat leuk om jullie te volgen! Dat worden vast
heel bijzondere Kerstdagen. Alvast alle goede
wensen voor het Nieuwe Jaar! Groetjes Geetje

Irina

Fijne zonnige kerstdagen :))
Thuis heb ik een grote roze doorzichtige kerstboom op mijn voorraam geplakt om de regen niet meer te zien.
(hier nog steeds geen sneeuw)
Ik ben benieuwd hoe jullie de kerstdagen gaan beleven.

Pleun

Heej skatties, Het klinkt weer fantastisch! Vooral een fles rum voor 7 euro, lekker hoor ; )
Leuke afwisselende dingen doen jullie, mountainbiken, wandelen, stadje bezoeken, en relaxen op zondag (zoals het hoort natuurlijk). Goed actieve reis!
Zoals de andere mensen ook al op jullie verhaal hebben gereageerd: JALOERS!!!! Hier is het k-weer, zelfs geen sneeuw dus jullie lopen hoogstwaarschijnlijk geen witte kerst mis. (kerst-mis hahaha)

Ik wens jullie een hele bijzondere kerst & oud&nieuw toe. Dit wordt er een om nooit te vergeten! En natuurlijk heel veel plezier in 2012, maar dat zal sowieso wel goedkomen met die reis.

xx Pleun

Meilan en Melvin

Wat een leuke reacties allemaal! Dank je wel.
Jammer voor jullie dat het geen witte kerst wordt dit jaar......... ahhhhhhhhh ahhhhhh
Lekker kaarsjes en kachel aan is ook gezellig toch...!

Smithf615

You have an incredibly nice layout for your blog, i want it to utilize on my site also . gkkdgkddbckcdbkg

Pharmg968

Very nice site! [url=http://oixypea2.com/oxovryr/2.html]cheap goods[/url]