mnmopreis.reismee.nl

New York

New York is de meest toerischte plek waar ik ooit geweest ben, vooral Amerikaanse toeristen. Overal in de rij staan om iets te mogen zien en op de bekende plekken, zoals Time Square, laat je je voortduwen door de menigte. Maar het is wel de moeite waard. Bijvoorbeeld bij Rockefellercenter lang in de rij staan om in 45 sec met de lift naar de 67ste verdieping te gaan en daar echt een fantantisch uitzicht over de stad te hebben. Vanaf die hoogte lijken al die andere immens hoge gebouwen ineens niets voor te stellen en zie je dat Manhattan eigenlijk nog maar een klein stukje van NY is. Time square is eigenlijk slechts een druk kruispunt met felverlichte knipperende reclameborden maar geeft je het gevoel dat je op een grote kermis staat. Vlak bij Timesquare is het theater district, broadway. Hier draaien alle musicals die je maar kunt bedenken. Wij hebben, na snel nog een pizzapunt naar binnen gewerkt te hebben, de musical Sister Act gekeken. Voor 50% discount op de tweede rij, goed voor elkaar dacht ik zo. Het was een super swingende show met blinkende nonnen die de pan uit swingen. Jeh!

NY geeft echt een afspiegeling van de hele wereld bevolking. Echt alle nationaliteiten zijn in grote getalen vertegenwoordigd. Het lijkt wel of de westerse mensen in de minderheid zijn. Je ziet echt van alles van Etopische eettentjes tot indiaanse winkeltjes. De chinezen en de Italianen hebben zelfs hun eigen wijk. In chinatown waan je je echt even in Azie. In ene lopen er overal chinezen en zie je overal chinezen kruidenwinkeltjes, restaurantjes met TL verlichting en verse vis en winkeltjes met goedkope prullaria.

Op zaterdagochtend door Central Park lopen is een belevenis op zich. Je bevindt je even tussen het dagelijks leven van de New Yorker. Honderden mensen zijn aan het joggen dik of dun jong of oud. Het lijkt net of iedere New Yorker jogt in het central park. Een vrouw geeft haar hond Richard een groot compliment voor de behoefte die hij heeft gedaan en ze ruimt het vervolgens op met een zakje. Het park is gigantisch met meren en sportvelden en wat het heel bijzonder maakt is dat je om je heen kijkt helemaal allemaal hoge gebouwen de lucht in ziet steken. In verte hoor je de sirenes de politie auto. Die gebouwen zijn eigenlijk allemaal heel lelijk maar hoe ze daar zo bij elkaar staan te glimmen en te blinken de een nog groter dan de ander maakt het toch weer mooi. Ook gek te bedenken dat er in die gebouwen ook echt mensen wonen of aan het werk zijn. De ruimte is super goed benut. Verder op in het park staat een dakloze man in een tunnel op zijn saxofoon ‘somewhere over the rainbow' te spelen. Hij heeft geen toeschouwers en als je door de tunnel loopt trilt de muziek door je lijf. Super acoestiek! Trouwens echt schokkend te zien hoeveel echt arme mensen er in het o zo voortuitstrevend USA rondlopen. Er was een man in de metro met schoenen van karton verder alleen een broek aan en een deken omgeslagen. Twee minuten later kwam er een kreupele vrouw om geld vragen omdat ze de medische zorg voor haar MS niet kan betalen. Ben je als dakloze in NL toch een stuk beter af.

Al met al een overweldigende stad waar echt alles groot is. De mensen, dik! De small koffie, is gewoon groot! De hamburger, mega. De donut en muffins, niet normaal nog nooit zulke grote gezien. We dachten dat NY wel vergelijkbaar zo zijn met een grote Europese stad maar niets is minder waar! Echt een totaal andere wereld en eigenlijk toen we net een beetje gewent waren en door hadden hoe alles werkt zijn we al weer vertrokken. Nu zijn we in Nicaragua, heerlijk warm,bij een plaatsje aan de kust. Volgende keer meer!

Yasmine

Wat een avonturen! En wie heeft het zo mooi geschreven, een verhaal op zich! hier alles koud in het kikkerlandje. Begint eindelijk winter te worden. veel plezier Yasmine en Laurens

silvia

Zo te lezen een goed begin van jullie reis. De schaatsbaan op het lieve vrouwenkerkhof is toch wat kleiner dan die van NY zo te zien. ;)
groetjes silvia

Nicole

Leuk om te lezen! In gedachten reis ik helemaal mee met jullie. Jaloers op de opmerking 'lekker warm' trouwens, hier vooral, regen, regen, regen enne... hagel. Benieuwd naar jullie volgende avonturen!
Liefs,

Nicole

henny

prachtig verhaal, de foto van de schaatsbaan zou zo een mooie kerstkaart kunnen zijn. Geniet verder, ik kijk al uit naar het volgende verhaal.

kuskus

marjo

Wat een mooie impressie is er gegeven met dit verhaal!
Ik zie het helemaal voor me en reis in gedachten met jullie mee. Ook leuk dat jullie de musical "Sister Act" op broadway hebben gezien! Spectaculair! Weet je nog Meilan op Mallorca? Toen je zelf in deze musical de rol van swingende non speelde? Dat ging je heel goed af!!
Maareh ook weer eens rustig aan he? Liefs van Ma

Irina

Hier onweert en stormt het, daar om des te leuker om jullie verhaal en foto,s te zien.
Heel veel Zonne groetjes als jullie op het strand liggen.
Irina

Meilan en Melvin

Thanks voor de leuke reacties...
Ahhhh wat vervelend voor jullie dat het slecht weer is...
gnagna gna....

martine

lieve melvin en meilan,

wat leuk om te lezen en op de hoogte te blijven van jullie reis!! geniet van al het moois dat jullie zien...

liefs martine

Pleun

Heeej skatties! Klinkt als een puike start van jullie avontuur! Inderdaad een overweldigende stad. Vast een contrast met Nicaragua en veel andere landen op jullie route. Geniet van de zon, ennehhh... zetten jullie jezelf ook op de foto?? Ik miste jullie op de kiekjes! :)

KUS

Rogier

Hoi Meilan,

Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen! Goed geschreven stukje ook!

Groetjes uit Californie

Lekker aan het genieten?

Bup over uut Amersfoort,

Martijn,Kim en Shania

meilan

@ pleun. Je wil natuurlijk bewijzen dat we er echt geweest zijn , hi hi

Lisette

Echt super leuk om te lezen, beetje meedromen van een afstandje :) Ga gauw jullie nieuwe verhaal lezen!:D dikke knuf!!!